2014. július 2., szerda

JAWA Babetta 207 típusú mopedek szerelése


A 207-es típus 1975-ben váltotta fel az egyre sikeresebb 206-os modellt. Nagyon jó érzékkel megtartották az előd modell rengeteg alkatrészét, melyeket itt is fel lehetett használni. A gyártás könnyítése érdekében azonban a vázat jelentősen átdolgozták. A komfort miatt pedig megjelent a rugózott hátsó lengővilla. A 207-es típust hazánkban főként a 207.100, 207.300 és a 207.500 jelzésű modellek alkották. Ezek a típus alszámok a különböző fejlesztéseket takarták, melyeket az idő elteltével véghez vitt a gyártó. Ezen kívül rengeteg altípus létezett még, mivel minden állam piaci igényeihez igazított kicsit a Babetta gyár.

Na akkor most leírom  a 207-es Babetta , alábbi felújítási lépésekben!
Ahol lehet bemutatom a nálunk nem gyakran látható, főként amerikai megoldásokat is.
Mivel veterán motorról van szó, így a tuningolást és átalakítást itt elvből nem taglalom.

Szétszerelés:
Érdemes olyan mopedet vásárolni melynek a lehető legtöbb alkatrésze
megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.
Én egy hiánytalan, de eléggé leütött 207.500-ast vettem. Az alkatrészek
szerencsére nem voltak töröttek, hajlottak, de a festés igencsak hiányos
volt, a motorja pedig ugyan átfordult, de teljesen alkalmatlan volt már a
működésre.
A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell
fényképeznünk a szerelés minden fázisában, így az összeszerelés során
nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk
és törjük el!

Váz felújítása, szerelése:
A szétszerelést követően a váz megtisztítása, felújítása következik. A
fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés
esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén
újrafestés történik.

Motor és motorblokk felújítása:
A legtöbb Babettának ez a legelhanyagoltabb része, köszönhetően a
'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak... Itt a motorblokk
szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről
lépésre.

Porlasztó szerelése:
A motor felújítása után a hozzá csatlakozó porlasztó és
a benzincsap felújítása következhet.
A korai (207.100-as) Babetták Jikov 2909 DC típusú,
a későbbi (207.300, 207.500-as) Babetták Jikov DC 2912
porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését,
valamint felújítását szeretném itt bemutatni.
Bemutatásra kerül az USA és UK területén forgalmazott prémium
207-eseken előforduló Bing 1-12-325 jelű porlasztó is.

Gyújtó berendezés és generátor szerelése:
Miután a motor és porlasztó felújításra került, kezelésbe vehetjük
a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a
vázba való visszaszerelése előtt.
Mivel a korai 207.100-as mopedek Tranzimoval voltak szerelve, a
későbbi 207-esek pedig külön tirisztoros gyújtással, így itt mindkét
variációt bemutatom.

Első- és hátsókerék szerelése:
Ha szerencsénk van, akkor a kerekek igen jó állapotúak és elegendő
egy krómtisztítós kezelés, esetleg csapágy- és gumicsere.
Ha ennél rosszabb a helyzet, akkor szükség lehet újraküllőzésre, de
szerencsére akár egyben is beszerezhetőek újonnan a 207-es
Babetták kerekei.
Nálunk csak elvétve akadt kilométerórás 207-es, de azért létező dolog
volt ez, így ezt is bemutatom pár fotón.

Teleszkópok szerelése és felújítása:
A 207.100-as mopedek első teleszkópjai a 28-as és 206-os típusok
teleszkópjaival gyakorlatilag megegyeztek, ezek voltak az ún. kis-
kormányos 207-esek.
A későbbi 207.300 és 207.500 már ettől eltérő, korszerűbb első
teleszkópokkal lettek szerelve.A nálunk forgalomba került 207-es mopedek mind ugyanolyan zárt,
csillapítatlan teleszkópikus hátsó rugóstaggal látott napvilágot, de
az amerikai prémium mopedek külső rugó teleszkóppal voltak
szerelve.
Mindezen teleszkópok bemutatásra kerülnek itt.

Kormány és kezelőszervek szerelése, felújítása:
A 207.100-as moped kormányszarva a 206-os mopedekével
megegyezett, viszont a kezelőszervei már modernebbek lettek.
A 207.300-as mopedtől kezdve viszont már az ún. magaskormányos
megoldás volt alkalmazva, egészen a 210-es mopedek korszakának
közepéig.
Az amerikai Supreme megnevezésű Sport 207-eseken pedig feltűnnek
az olasz Domino-Tommaselli gyártmányú kezelőszervek, melyek utódai
végül a prémium kategóriájú 210-eseken és 225-ös mopedeken is
megtalálhatóak voltak.

Benzincsap szerelése, felújítása:
Az összes 207-es Babetta a 206-os modelleken alkalmazott Jikov
benzincsappal volt ellátva. Ez nagyon jó konstrukció volt, eltekintve
attól a hiányosságtól, hogy az ember csak sejthette hogy jól nyitotta-e
meg a benzincsapot, nem volt rajta érezhető ütközés.
Ezen benzincsapok szét- és összeszerelését mutatom itt be.

Kipufogó szerelése, felújítása:
A 207-es Babetták kipufogója gyakorlatilag minden típuson
megegyezett. Az összes különbözőség csak annyi volt, hogy kezdet-
ben a könyököt és dobot gyárilag összehegesztették, de így a
kipufogó tisztíthatósága nem volt biztosított. A későbbi típusokon
ugyanolyan geometriájú, de már hollanderes csatlakozású kipufogót
találhatunk.

Nyereg szerelése, felújítása:
Az alap 207-es Babetták nyerge megegyezett az elődökével.
Sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás
esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a
borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.
Az Egyesült Államokban forgalmazott Supreme modellek nyerge,
valamint a prémium 207-esek nyerge eltért ettől, pár fotón bemutatom
ezeket is.

Elektromos berendezések szerelése, felújítása:
Sajnos az öreg motorkerékpárok elektromos berendezései elég
rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi
segítséget nyújtani.
Bemutatom a nálunk ismert 207-es Babetták elektromos berendezéseit,
de érdekesség képpen a tengeren túli 207-esek alkatrészeit is.

Kilométeróra szerelése:
Sajnos nem sok 207-es Babettát árultak nálunk kilométerórával
felszerelve, de azért volt belőle. Nálunk gazdagabb országokba
viszont ez alapfelszereltség volt. Ha tökrement nem sokat lehet vele
kezdeni, így nem a javítását, hanem a beszerelését mutatom itt be.

Összeszerelés:
Végül a rendbehozott alkatrészekből egy működőképes mopedet
alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend meg-
választásától kezdve a motorlánc szereléséig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése