JAWA Babetta 207 típusú mopedek szerelése
A 207-es típus 1975-ben váltotta fel az egyre sikeresebb 206-os modellt. Nagyon jó érzékkel megtartották az előd modell rengeteg alkatrészét, melyeket itt is fel lehetett használni. A gyártás könnyítése érdekében azonban a vázat jelentősen átdolgozták. A komfort miatt pedig megjelent a rugózott hátsó lengővilla. A 207-es típust hazánkban főként a 207.100, 207.300 és a 207.500 jelzésű modellek alkották. Ezek a típus alszámok a különböző fejlesztéseket takarták, melyeket az idő elteltével véghez vitt a gyártó. Ezen kívül rengeteg altípus létezett még, mivel minden állam piaci igényeihez igazított kicsit a Babetta gyár.
Na akkor most leírom a 207-es Babetta , alábbi felújítási lépésekben!
Ahol lehet bemutatom a nálunk nem gyakran látható, főként amerikai megoldásokat is.
Mivel veterán motorról van szó, így a tuningolást és átalakítást itt elvből nem taglalom.
Szétszerelés:
Váz felújítása, szerelése:
Motor és motorblokk felújítása:
Porlasztó szerelése:
Gyújtó berendezés és generátor szerelése:
Első- és hátsókerék szerelése:
Teleszkópok szerelése és felújítása:
Kormány és kezelőszervek szerelése, felújítása:
Benzincsap szerelése, felújítása:
Kipufogó szerelése, felújítása:
Nyereg szerelése, felújítása:
Elektromos berendezések szerelése, felújítása:
Kilométeróra szerelése:
Összeszerelés:
Érdemes olyan mopedet vásárolni melynek a lehető legtöbb alkatrésze
megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.
Én egy hiánytalan, de eléggé leütött 207.500-ast vettem. Az alkatrészek
szerencsére nem voltak töröttek, hajlottak, de a festés igencsak hiányos
volt, a motorja pedig ugyan átfordult, de teljesen alkalmatlan volt már a
működésre.A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell
megvan, lehetőleg gyári és a fényezés-krómozás minél jobb állapotú.
Én egy hiánytalan, de eléggé leütött 207.500-ast vettem. Az alkatrészek
szerencsére nem voltak töröttek, hajlottak, de a festés igencsak hiányos
volt, a motorja pedig ugyan átfordult, de teljesen alkalmatlan volt már a
működésre.A szétszerelés során két nagyon fontos dolgot kell tennünk: sűrűn kell
fényképeznünk a szerelés minden fázisában, így az összeszerelés során
nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk
és törjük el!
nem tévedhetünk nagyot, valamint semelyik alkatrészt se erőltessünk
és törjük el!
A szétszerelést követően a váz megtisztítása, felújítása következik. A
fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés
esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén
újrafestés történik.
fényezés állapotától függően kell a feladathoz közelednünk. Jó fényezés
esetén csak tisztításról beszélhetünk, karcos és kopott fényezés esetén
újrafestés történik.
A legtöbb Babettának ez a legelhanyagoltabb része, köszönhetően a
'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak... Itt a motorblokk
szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről
lépésre.
'Babettába jó lesz az is' kezdetű mondatoknak... Itt a motorblokk
szét- és összeszerelését, valamint teljes felújítását mutatom be lépésről
lépésre.
A motor felújítása után a hozzá csatlakozó porlasztó és
a benzincsap felújítása következhet.
a benzincsap felújítása következhet.
A korai (207.100-as) Babetták Jikov 2909 DC típusú,
a későbbi (207.300, 207.500-as) Babetták Jikov DC 2912
porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését,
valamint felújítását szeretném itt bemutatni.
a későbbi (207.300, 207.500-as) Babetták Jikov DC 2912
porlasztóval kerültek forgalomba. Ezek szét- és összeszerelését,
valamint felújítását szeretném itt bemutatni.
Bemutatásra kerül az USA és UK területén forgalmazott prémium
207-eseken előforduló Bing 1-12-325 jelű porlasztó is.
207-eseken előforduló Bing 1-12-325 jelű porlasztó is.
Miután a motor és porlasztó felújításra került, kezelésbe vehetjük
a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a
vázba való visszaszerelése előtt.Mivel a korai 207.100-as mopedek Tranzimoval voltak szerelve, a
a motor gyújtóberendezését és generátorát is, még a motornak a
vázba való visszaszerelése előtt.Mivel a korai 207.100-as mopedek Tranzimoval voltak szerelve, a
későbbi 207-esek pedig külön tirisztoros gyújtással, így itt mindkét
variációt bemutatom.
variációt bemutatom.
Ha szerencsénk van, akkor a kerekek igen jó állapotúak és elegendő
egy krómtisztítós kezelés, esetleg csapágy- és gumicsere.
egy krómtisztítós kezelés, esetleg csapágy- és gumicsere.
Ha ennél rosszabb a helyzet, akkor szükség lehet újraküllőzésre, de
szerencsére akár egyben is beszerezhetőek újonnan a 207-es
Babetták kerekei.Nálunk csak elvétve akadt kilométerórás 207-es, de azért létező dolog
szerencsére akár egyben is beszerezhetőek újonnan a 207-es
Babetták kerekei.Nálunk csak elvétve akadt kilométerórás 207-es, de azért létező dolog
volt ez, így ezt is bemutatom pár fotón.
A 207.100-as mopedek első teleszkópjai a 28-as és 206-os típusok
teleszkópjaival gyakorlatilag megegyeztek, ezek voltak az ún. kis-
kormányos 207-esek.A későbbi 207.300 és 207.500 már ettől eltérő, korszerűbb első
teleszkópjaival gyakorlatilag megegyeztek, ezek voltak az ún. kis-
kormányos 207-esek.A későbbi 207.300 és 207.500 már ettől eltérő, korszerűbb első
teleszkópokkal lettek szerelve.A nálunk forgalomba került 207-es mopedek mind ugyanolyan zárt,
csillapítatlan teleszkópikus hátsó rugóstaggal látott napvilágot, de
az amerikai prémium mopedek külső rugó teleszkóppal voltak
szerelve.Mindezen teleszkópok bemutatásra kerülnek itt.
az amerikai prémium mopedek külső rugó teleszkóppal voltak
szerelve.Mindezen teleszkópok bemutatásra kerülnek itt.
A 207.100-as moped kormányszarva a 206-os mopedekével
megegyezett, viszont a kezelőszervei már modernebbek lettek.
megegyezett, viszont a kezelőszervei már modernebbek lettek.
A 207.300-as mopedtől kezdve viszont már az ún. magaskormányos
megoldás volt alkalmazva, egészen a 210-es mopedek korszakának
közepéig.Az amerikai Supreme megnevezésű Sport 207-eseken pedig feltűnnek
megoldás volt alkalmazva, egészen a 210-es mopedek korszakának
közepéig.Az amerikai Supreme megnevezésű Sport 207-eseken pedig feltűnnek
az olasz Domino-Tommaselli gyártmányú kezelőszervek, melyek utódai
végül a prémium kategóriájú 210-eseken és 225-ös mopedeken is
megtalálhatóak voltak.
végül a prémium kategóriájú 210-eseken és 225-ös mopedeken is
megtalálhatóak voltak.
Az összes 207-es Babetta a 206-os modelleken alkalmazott Jikov
benzincsappal volt ellátva. Ez nagyon jó konstrukció volt, eltekintve
attól a hiányosságtól, hogy az ember csak sejthette hogy jól nyitotta-e
meg a benzincsapot, nem volt rajta érezhető ütközés.
benzincsappal volt ellátva. Ez nagyon jó konstrukció volt, eltekintve
attól a hiányosságtól, hogy az ember csak sejthette hogy jól nyitotta-e
meg a benzincsapot, nem volt rajta érezhető ütközés.
Ezen benzincsapok szét- és összeszerelését mutatom itt be.
A 207-es Babetták kipufogója gyakorlatilag minden típuson
megegyezett. Az összes különbözőség csak annyi volt, hogy kezdet-
ben a könyököt és dobot gyárilag összehegesztették, de így a
kipufogó tisztíthatósága nem volt biztosított. A későbbi típusokon
ugyanolyan geometriájú, de már hollanderes csatlakozású kipufogót
találhatunk.
megegyezett. Az összes különbözőség csak annyi volt, hogy kezdet-
ben a könyököt és dobot gyárilag összehegesztették, de így a
kipufogó tisztíthatósága nem volt biztosított. A későbbi típusokon
ugyanolyan geometriájú, de már hollanderes csatlakozású kipufogót
találhatunk.
Az alap 207-es Babetták nyerge megegyezett az elődökével.
Sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás
esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a
borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.
Sajnos a keménygumi borítás házilagosan javíthatatlan. Felújítás
esetén érdemes veterán börzén keríteni egy jó állapotú ülést és a
borítás alatti elemeket újjávarázsolni, a borítást pedig megtisztítani.
Az Egyesült Államokban forgalmazott Supreme modellek nyerge,
valamint a prémium 207-esek nyerge eltért ettől, pár fotón bemutatom
ezeket is.
valamint a prémium 207-esek nyerge eltért ettől, pár fotón bemutatom
ezeket is.
Sajnos az öreg motorkerékpárok elektromos berendezései elég
rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi
segítséget nyújtani.
rossz állapotban szoktak lenni. Ezek felújításában szeretnék némi
segítséget nyújtani.
Bemutatom a nálunk ismert 207-es Babetták elektromos berendezéseit,
de érdekesség képpen a tengeren túli 207-esek alkatrészeit is.
de érdekesség képpen a tengeren túli 207-esek alkatrészeit is.
Sajnos nem sok 207-es Babettát árultak nálunk kilométerórával
felszerelve, de azért volt belőle. Nálunk gazdagabb országokba
viszont ez alapfelszereltség volt. Ha tökrement nem sokat lehet vele
kezdeni, így nem a javítását, hanem a beszerelését mutatom itt be.
felszerelve, de azért volt belőle. Nálunk gazdagabb országokba
viszont ez alapfelszereltség volt. Ha tökrement nem sokat lehet vele
kezdeni, így nem a javítását, hanem a beszerelését mutatom itt be.
Végül a rendbehozott alkatrészekből egy működőképes mopedet
alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend meg-
választásától kezdve a motorlánc szereléséig.
alkotunk. Itt az összeszerelést mutatom be a megfelelő sorrend meg-
választásától kezdve a motorlánc szereléséig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése